onsdag 31. januar 2007

Den obligatoriske "jeg-gleder-meg-til-sommer'n"-posten

Det er på sin plass. Jeg føler tiden er inne for å glede seg. Solen skinner sterkt ute i dag, og dersom man legger godviljen til kan man si at våren viser sine første tegn. Allerede 31. januar. Det er en deilig følelse. Jeg har alltid vært en sommer-gutt. Vinter er ikke noe for meg. Sommer'n er den beste tiden. Festivalliv, reker, kald pils samt sporadisk sol og bading. Det er deilig.

Jeg har alltid vært glad i musikk, og det er kanskje det som gjør sommeren ekstra bra. Det finnes nesten ikke noe bedre enn å sitte på gressplenen, som ennå er grønn på startenp av en festival, med en kald pils i hånda, bar overkropp til tross for noen ølringer her og der, og ens beste venner rundt seg. De vennene man har for alltid. Uansett hvor spredt man er resten av året, så er det tradisjon at vi samles på sommeren. Jeg kan vel nesten si med sikkerhet at jeg ikke hadde særlig stort overskudd på pengefronten i fjor sommer, til tross for at jeg jobbet så og si hele ferien. Men det var verdt det. Jeg tror jeg var innom fem-ish festivaler i løpet av sommeren, beskuet rundt 25-konserter, og det var sol. I alle fall de fleste festival-dagene. Det var deilig.

Nå sitter jeg bare og drømmer meg bort. Drømmer meg frem, til sommeren. Til nye festivalopplevelser. Det skal bli deilig.

Slottsfjellfestival er en tradisjon. Den startet det første året, med Magne og meg, som egentlig ikke skulle dra, men som tok noen pils på terrassen til Rune (Magnes bror), og så var vi igang. Det ble konge, og vi ville ikke at det skulle ende. Men det gjorde det. Høsten kom, vintern gikk som det har blitt sagt. Nå har vi tilbrakt 3 (eller er det 4?) sommere på Slottsfjellfestivalen, og selvsagt skal vi dit til sommeren også. De fleste festivaler er ikke ferdige med sine programmer ennå (det er jo tross alt bare januar), men blant artistene som skal legge turen til Tønsberg er i alle fall Zeromancer(neida, det er ikke Seigmen, men de fikk vi jo beskue i fjor:p), nykomlingene og 2 x spellemannsprisvinnere 120 days, Bo Kaspers Orkester samt Kings of Convenience. (Får håpe kongene ikke blir matforgiftet i år også:p) Mer info på: www.slottsfjellfestival.no. - 19.-21. juli!

Sommerturen går nok også innom Skralfestivalen i Grimstad (siden det er her jeg bor), og det blir nok like koselig som alltid, ute på vakre idylliske Groosestranden! Her har jeg ikke helt fått med meg noen artistnavn ennå, og hjemmesiden deres lever fortsatt i 2006 ser det ut til.. Men det kommer nok. www.skralfestival.net

Nytt av året er Hovefestivalen på Tromøya utenfor Arendal! Dette kan bli spennende med varierte navn som Me First and the Gimme Gimmes, Slayer, 120 days (her også), William Hut, Sivert Høyem, Amy Winehouse og norske Rockettothesky! Tror dette blir tøfft, og dersom pengene strekker til stikker jeg nok en tur på Tromøya den 25.-29. juni.

I fjor var jeg også en tur på Norwegian Wood med Jørgen og Mari og så Roger Waters. Det var antageligvis sommerens største konsertopplevelse, kun forbigått av Seigmen på Slottsfjellet. I år kommer i alle fall Wolfmother, noe som i seg selv er verdt en tur til Oslo. Men vi får se. Norwegian Wood har ofte en høy prislapp, men det er i alle fall ikke utelukket. Dato: 14.-17. juni. Mer info på: norwegianwood.no



Sist men ikke minst har vi Quartfestivalen. Quart stiller med Stjerten (+ Duplex) i form av Kristoffer Schau, Egil Hegeberg og Aslag Guttormsgaard. De ruller inn i Kristiansand med bandene Stjerten, Hurra Torpedo, Bare Egil Band, Black Debbath og Reidar Roses Orkester. (Minner litt om Slottsfjellet for to år siden:)) Senest i dag slapp Jørgen navnene Scissor Sisters og Mew! Jeg regner med at Jørgen (som vi kjenner fra tidligere arrangement-sjef på Østsia) har flere ess i ermet, og at det dukker opp flere store navn i nærmeste fremtid. Følg med på quart.no. Datoen er i alle fall 3.-9.juli.

Så får vi se, hvor mye jeg ender opp med å dra på. Oj, jeg glemte øyafestivalen! Jaja. Men uansett, jeg gleder meg. Veldig!

Helt helt til slutt er det på plass med et minne fra 12.august-feiringen vår:)

8 kommentarer:

Eivind sa...

Må ikke glemme 12. august tradisjonen vår! Da blir det kos!

Aleksander Stensby sa...

oooh yes! det er en veldig viktig tradisjon!

Problemet er at jeg skal jo en tur til Canada... og har ikke helt funnet ut når jeg drar. Men det årnær seg:)

Anonym sa...

Du gleder deg til sommeren allerede ja... Lykke til med å overleve når snøen kommer i mars og ligger til juli ;)

Fint bilde fra Skral i år forresten ;) Full? Neeeida...

Anonym sa...

Øyh. Jeg vil ha meg frabedt offentligjøring av slike minner. De er ikke akkurat gode :)

Jaja, la det være da, det så jo ut som vi hadde det gøy der iallefall :)

Unknown sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Unknown sa...

Med tanke på at alt jeg skriver i offentlighetens lys kan og vil mest sannsynlig bli brukt mot meg, litt sensur og omformuleringer.

Uansett, når jeg ser siste bilde tenker jeg bare "ren i analen" diskusjonen til Tore og Aleksadner akompagnert med nydelige soloer fra QPeg og Aleksander ^^

Aleksander Stensby sa...

haha, jeg rakk ikke lese det du skrev før du slettet det!

Unknown sa...

12. August ja :) Gode minner... Hehe. Får ta en kule igjen i år også!