tirsdag 30. januar 2007

Ulikestilling

Dette irriterer meg litt. Det er kanskje "old news" å irritere seg over noe sånnt, og ikke misforstå meg, jeg har selv vært en hardbarka sosialistisk ungdom, og jeg står fortsatt for de sosialistiske grunnpilarene. Problemet er, som antageligvis mange før meg har blogget om, skrevet om, eller skreket om, at linjen mellom likestilling og ulikestilling er skjør. Den er skjør som f*.

Selv jobber jeg i et teknologisk yrke, og synes det er artig å se på stillingsannonser, selv om jeg er meget fornøyd med jobben jeg har i skrivende stund. Jeg la merke til en annonse på dagbladet.no om at de søker folk til blant annet en programmeringsjobb. Jeg klikker meg inn, og får opp tre-fire stillingsannonser. Det jeg med en gang legger merke til er at det står skrevet på hver og en av de: "Kvinner oppfordres til å søke.". Ok tenker jeg, men hva legger man i dette? Betyr det at kvinner vanligvis ikke tør søke på disse jobbene, men at dagbladet da likevel ønsker å oppfordre de til å søke? Da er det greit. Da er det helt greit. Men hvis det, med en ørliten underbevisst betydning, betyr at kvinner vil få prioritering i søknadskøen, da blir jeg sint. Og det er denne siste slutningen jeg trekker. Dagbladet er jo selvsagt ikke første bedriften som gjør dette, det vet jeg jo, men det var dette eksempelet jeg la merke til akkurat nå.

Så, hva betyr egentlig dette? Det er klart det er snakk om den såkalte "likestillingen". At kvinner skal ha lik rett som menn. Jeg stemmer ja. Jeg er helt enig. Ikke noe å diskutere en gang. Men så er det også kun så langt jeg velger å si meg enig i likestillingen. Det er likestilling å gi like rettigheter, uavhengig av kjønn og uavhengig av opprinnelse.

Det som setter meg i fyr og flamme, og får meg til å fnyse av den såkalte "likestillingen", det er når man lar det store likestillings-tårnet tippe over ende. Det er når et selskap velger å ansette en kvinne som toppsjef fordi hun er kvinne. Fordi en eller annen har bestemt at kjønnskvotering er et viktig middel i kampen for likestillingen, og derfor må vi ansette en kvinne som sjef. Det er ulikestilling. Ingen "måtte beste mann/kvinne vinne". Ulikestilling. Rett og slett.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Enig på mange områder der, Aleks. Men jeg tror det kanskje virker litt værre enn det er i mange tilfeller. Disse "Kvinner oppfordres til å søke" merknadene som ofte puttes på stillingsannonser er i mine øyne ofte der for at bedriften skal ha sitt på det tørre; "Se, vi søker også etter kvinner!". Om det forehår noen forskjellsbehandling i ansettelsesprosessen vet jeg ingentingen om, men jeg tviler jo litt på det. Men man skal aldri si aldri...

Når det gjelder dette med kvinner som toppsjefer, så tror jeg det er en veldig hypet opp sak. Ikke det at kvinner kan være toppsjefer, det kan de for all del, men det at store firmaer ansetter kvinner bare fordi de må. Jeg tror det rett og slett er slik at den kvinnen som ble ansatt hadde minst like gode, eller bedre kunnskaper til enn leder jobb. Men med en gang det blir ansatt en kvinne i en slik stilling så blir det litt medie oppstyr.

Men en ting mener jeg er klart; man kan aldri få likestilling på alle måter. Det er klin umulig. Da måtte vi utvikle oss til en eller annen form for unisex-art.

Aleksander Stensby sa...

Ja, jeg skal ikke svartmale saken helt jeg heller, men det er provoserende. Jeg er nok også ganske sikker på at det ikke er slik at en kvinne uten noen erfaringer eller kompetanse får en jobb fremfor en mann med masse kompetanse, kun fordi hun er kvinne, men er det tilfelle at en kvinne får jobben fremfor en mann, hvis begge stiller nogenlunde likt hva kompetanse og erfaring angår, så er det et problem dersom argumentet er at hun er en kvinne. Da er det ikke snakk om likestilling, da er det snakk om forskjellsbehandling og favorisering. Ergo ulikestilling.

Men selvsagt, det er nok ikke så ille, og det er ikke sånn at jeg ikke ville søkt på en jobb bare fordi den er merket med "Kvinner oppfordres til å søke", men det er en tankevekker. Likestilling var noe man kunne snakke høyt om hva angikk at kvinner ikke hadde samme rettighetene som menn i samfunnet, og slik er det i flere land den dag i dag. Men ikke i Norge. Vi har full likestilling, og det er viktig at man ikke haler og drar i denne likestillingssaken, slik at den tipper overende. Det grenser til at saken ikke lenger handler om likestilling for kvinner, men ulikestilling for menn. Om du skjønner hva jeg mener? :)

Anonym sa...

Men dersom en mann og en kvinne står helt likt når det gjelder erfaring og kompetanse og bedriften tar inn kvinnen fordi de ønsker å øke kvinneandelen i bedriften (det er kjent at en viss kjønnsfordeling er positivt for arbeidsmiljøet), er det da urettferdig? Hun blir jo da valgt fordi hun er kvinne, men samtidig så mener ledelsen at det er til bedriftens beste.

Tricky topic dette, og jeg håper jeg aldri kommer til å sitte på ansettelses-siden av bordet med likestillings-departementet hengende over skulderen :shock:

Unknown sa...

Bra innlegg og et interessant tema dette. Jeg har aldri oppfattet "Kvinner oppfordres til å søke" dithen at de vil få prioritering i søknadskøen, men snarere som et insentiv til å få kvinner til å søke. Dersom det ikke er slik, er det jo, som du påpeker, fryktelig galt. Hva mener du om debatten om kvinnekvotering til styrer i almennaksjeselskap da?

Jeg tror det er et nødvendig onde for å få fart i likestillingen og fordelingen av styreverv. Men så kan man jo spørre seg hvor likestilte skal man egentlig være? Snart vil jo kvinner og menn kunne bo sammen og få barn sammen, kvinnen jobbe og mannen ta oppvask...nei vent nå...

Aleksander Stensby sa...

:) Godt å se at folk blir engasjert!

Det skal vel sies at jeg skrev dette innlegget med en smule sartire i bakhodet, og blogging handler jo ofte om å sette ting på spissen. På kniv-eggen om du vil.

Angående kjønnskvotering av styreverv, og alle andre verv for den saks skyld har jeg ikke noe imot selve teorien om å jevne ut rollene, skape "fler-kultur" osv, og man ser jo faktisk eksempler på kulturkvotering også der "fremmedkulturelle" oppfordres til å søke på en stilling. Alikevel mener jeg som et grunnprinsipp at man ikke skal velge noe fremfor noe annet på grunn av kjønn eller kultur. Det er kanskje viktigere å endre oppfatningen hos de som ansetter, at de skal prøve å ignorere kultur og kjønn, og jeg forstår at dette med klare normer og regler på slikt i en ansettelsesprosess kan være et nødvendig steg før det blir en almenn holdning... Men, jeg står fortsatt fast på at man nå har kommet til det steget hvor kvotering kan føre til ulikestilling, sett fra den tidligere "prioriterte/favoriserte" mannsrollen.

Problemet dukker opp da kvinnen får sin likestilling og rett, på bekostning av mannen.

Om fem år er det ikke kvinnegruppa Ottar som masjerer nedover Karl Johan og skriver ja til toppstilling og nei til BH, da er det mannegruppa Gudrunn som springer nakne i slottsparken og roper nei til kjønnskvotering og ja til fotball!

Vanskelig å forklare hva jeg mener kanskje, og jeg tror dette bør diskuteres GRUNDIG på fylla en kveld:)

Unknown sa...

*sarkasme *
Jeg har utovertiss og er dermed automatisk mer kvalifisert til styreverv enn de med innovertiss
*/sarkasme*

De som roper høyest får mest, menn er litt for slappe her. Likestilling betyr vel egentlig "like verd". Lik lønn for lik jobb, ha de samme rettighetene og den samme respekten som andre har. NTNU har jo lenge gitt "jente-poeng", noe som kanskje medfører at gutter og jenter med likt karaktersnitt står ulikt nettopp fordi den ene har noen andre fysiske utforminger enn den andre. Det samme gjelder for helse og omsorgs studier, der menn får ekstra-poeng. Er det retferdig, er det likestilling?*

*Tar ikke ansvar for skriveleifer.

Unknown sa...

En anna formulering i slike annonser kan være noe sånt som: "Nyutdannede oppfordres til å søke".

Hva sier det deg? vil det si at du kommer foran de med mer erfaring i køen?

I bunn og grunn tror jeg folk som ansetter vil ha de flinkeste folkene. Det virker i hvertfall på meg som logisk. Som flere har nevnt her, er det bra med damer på arbeidsplasser som til vanlig er overfylt av menn. Akkurat som at det er bra med menn i f.eks sykepleieryrket.

Og skal man sette ting helt på spissen her, så har vi jo valgt et yrke som vanligvis har en overflod av menn :p Det er ikke mange jenter jeg har truffet på veien som tar samme utdannelse, og de jeg har truffet har ofte ikke samme gløden og interessen som guttene har og er dermed ikke så "flinke". Det finnes selvsagt unntak, og det er vel disse som slike som dagbladet vil ha tak i ;)