tirsdag 23. januar 2007

Død over maskinvare!

Jeg må si jeg er temmelig aggressiv for tiden! Og hvem sin skyld er det? PS Data, Multicom eller kanskje til og med Xerox, eller hvem det nå var som utviklet den første bærbare datamaskinen. Pff. Teknologi er bra sierru? Gi meg en bærbar datamaskin som ikke har et eneste problem, som tåler å bli brukt på en daglig basis, som tåler å bli flyttet fra hjem til skole til jobb og tilbake...

Enten har jeg bare hatt ufattelig uflaks. Eller så har jeg bare hatt ufattelig uflaks.

Det er i grunn ganske trist. Datamaskinen, generellt sett, er det verktøyet jeg benytter i studiene mine og jobben min. Det er en smule vanskelig å utvikle programvare uten en datamaskin. Desverre.

I to og et halvt år har jeg hatt en EliteGroup (ETC) laptop som jeg kjøpte fra nettbutikken MultiCom, som holder til langt oppe i innlands-norge (en plass ved navn Åmli). Ikke at det har så mye med saken å gjøre, men uansett. Denne har jeg hatt problemer med stort sett hele veien. Uendelig med ting som ikke har fungert som det skal. Etter noen måneder begynte skruer å falle ut... det sier vel sitt. Skjermen ble svart, strømforsyninga tok kvelden osv osv.. I sommer hadde den vært inne to ganger på service, og problemene var så uutholdelige at jeg fant ut at det var på tide med en ny laptop. Så, jeg (jobben) kjøpte en Acer TravelMate hos PS Data. Tanken var den at dersom noe galt skulle skje, ville det være _litt_ enklere å levere laptoppen over disk og si "hei! fiks!".

Et halvt år har den fungert smertefritt. Men så begynte marerittet. Backligthen har til tider skrudd seg av, plagsomt, men ikke noe veldig vital feil. Problemet lå heller i det at maskinen sporadisk bootet seg selv. Du aner ikke hvor irriterende det kan være å sitte foran maskinen, skrive kode, og så plutselig dør maskina di... Save? hmm... nei... Starte på nytt... 10 minutter... oj, død... Save? hmm.. nei... DOH! som homer ville sagt.

Så, da hadde jeg vel ikke stort annet valg enn å sende inn treskeverket. 1 uke hadde gått i går, hentelappen kom, og der stod det: "finner ingen av feilene som kunde referer til."

Hvem burde få bøte med livet sitt? Hvems nakke skal vris om? Jeg nådde virkelig kokepunktet i går når den mailen tikket inn. Hva tenker et service-verksted egentlig? Da jeg snakket med de på fredag ettermiddag hadde de ennå ikke begynt å se på laptoppen. Mandag klokken 15.00 kommer beskjeden om at den skulle hentes... uten at noen feil var oppdaget..??!!! Hva med å ringe og si "hei, vi har ikke oppdaget noe feil ennå, så vi må bare ha den her noen dager til". Det hadde vært helt greit, så lenge feilen blir fikset, men neida! La oss bare sende den tilbake til kunden, det er jo smart!

Så: PS DATA kan brenne! Multicom kan brenne! Xerox, IBM, Acer whatever! Jeg tror det er på tide jeg bytter yrke. Teknologi? Pff!

4 kommentarer:

Unknown sa...

Foreslår at vi drar dit og lager Böghög på parkeringsplassen. ^^

Unknown sa...

har ikke du FÅTT en laptop fra integrasco da?

ingenting å syte over da vel? ;)

Aleksander Stensby sa...

hjelper vel ikke når den ikke funker, gjør det vel? n00b :p

Unknown sa...

funker ikke den heller?

leste kanskje litt for raskt over posten din :$