onsdag 5. september 2007

En tur rundt i Ottawa, og første besøk på campus

I går var det Labour Day i Canada, det vil si fridag. (1. mai i Norge). Jeg benyttet anledningen til å sjekke ut av den flotte suiten min klokken 11, og møtte deretter Duane og hans samboer Cathrine (som er fra Arendal) klokken 12. Ble satt i kontakt med Duane gjennom Jaran ettersom de kjenner hverandre fra GRID i Arendal fra noen år tilbake. Utrolig hyggelige folk må jeg si! Down to earth og meget omgjengelige! Vi spiste sterk mat på et etiopisk sted rett nedenfor Rideau street. Veldig god mat. Deretter viste Duane og Cahtrine meg rundt i Ottawa. Nydelig by og mye fint å se på! Har lagt ved litt bilder underveis i posten her.


Dette bildet er det som heter Rideau Canal, og består av mange sluser eller "locks" som fungerer på samme måte som telemarkskanalen gjør i Norge. Kanalen ble bygget for å transportere tropper mellom Toronto og Montreal (?) for den eneste andre veien var forbi grensa til USA, og det var ikke så hendig ettersom de gjerne skøyt litt på forbipasserende kanadiere.

Klokken fire ble jeg plukket opp av Anne (som jeg møtte på flyet fra Montreal). Hun hadde invitert meg på middag hos seg og det var ufattelig hyggelig! Hun hadde et spare guestroom som jeg får låne inntil videre, og jeg fikk møte faren hennes som snakker norsk! Utrolig interessant fyr som er professor i nuclear science! Anne har to sønner, Danny (24) og Mark (21). Meget hyggelige karer og Danny er i grunn prikk lik meg når det kommer til å drikke seg full og høre på musikk. Ipoden hans var i grunn en tro kopi av min når det kom til innhold:) I tillegg har Anne ei 19 år gammel datter, men hun går på et eller annet universitet et stykke unna så hun har jeg ikke møtt.

Dette er parliament hill, typ stortinget i Norge. Ganske stilige bygninger der oppe, dette er bare en av dem. (Supreme court hvis jeg ikke tar helt feil)

Her er Duane og Cathrine! Utrolig hyggelige folk!

I dag hadde jeg mitt første besøk på Carleton og jeg fikk fikset meg et ID-kort og er nå offisielt en "Special Student" ved Carleton U. Har også fått eget kontor av John og egen nøkkel. All settled:) Etter å ha vært noen timer sammen med John og fikset ting og tank møtte jeg Annes far, Donald for å spise lunsj og ta en øl på en av de mange Campus pubene, Mikeys. Hyggelig atmosfære og god øl! Vi spiste samosa.

Etter det kjørte Danny meg litt rundt så jeg fikk fikset meg en Canadisk mobiltelefon så jeg kan ringe litt lokalt uten at det koster en miliard.
Vel, thats about it. Klokka er bare åtte, men jeg er i grunn stup trøtt.. Tar på å plutselig "leve" midt på natta, sammenlignet med back home. Vel, vel, håper alle har det bra der hjemme! Love you all! Plutselig dukker det opp mer nytt fra andre siden av dammen, og selvsagt flere bilder:)


Og hvis dere dukker opp i Ottawa, så finner dere meg i denne bygningen på Campus :)

Kos og klem fra meg!

4 kommentarer:

Anonym sa...

"I tillegg har Anne ei 19 år gammel datter, men hun går på et eller annet universitet et stykke unna så hun har jeg ikke møtt."

Hun har de nok pent sent bort til bestemor på landet mens du skal låne det gjesterommet ;)

Må jo si at kanadiere generellt høres ut som veldig hyggelige folk. Jeg mener; ville det noen gang skjedd at en utenlandsk student kom til Norge, møtte ei hyggelig dame og ble tilbudt både middag og overnatting?

IMO hadde det vel blitt mer "åh, du er fra der-og-der ja, artig. Vel, lykke til med å finne sted å bo! Sucker!"

Uansett, høres ut som at du kommer til å klare deg greit der borte :)

Jørgen sa...

Du er kongen av superlativer og pene ord. Utrolige, ufattelig, ekskrementalt fine og hyggelige mennesker alle mann. Det er jo i og for seg bra for deg og flott for Canada.
Men, spørsmålet som dukker opp i meg er naturligvis: Hva er jeg? Hvilke adjektiver må du hoste opp for å sette meg i bås?

Eivind sa...

Virker som du har fått en bra start! Hils Duane fra meg hvis du treffer ham igjen, jeg og jaran jobbet med ham en stund og vi har drukket oss fine i Hylleveien mer enn én gang, verden er liten..
Jeg vil dog si meg uenig med jarans kommentar om at man ikke finner gjestfrihet i norge, f.eks har vel siri sin familie hatt opptil flere utenlandske studenter boende hos seg og min egen familie har gjort tilsvarende for flere av de utenlandske som har startet på Grid opp gjennom årene. At han traff denne dama der og da som tilfeldigvis hadde norske røtter er jo ganske utrolig.

Aleksander Stensby sa...

hehe:)
Jaran: vel, jeg er enig med deg, tror neppe det samme hadde skjedd i Norge. Det ville i alle fall vært skjelden kost. Og hadde det skjedd ville det vært baktanker i bildet:p

Jørgen: Det er på sin plass. Du vet at ditt adjektiv (hvis man kan kalle det det) er kozen. I love you, you know that! Men helt seriøst, jeg er utrolig overrasket over at folk bryr seg og er så vennlige. Gruer meg bare til jeg møter første ikke-hyggelige-canadier...

Eivind: jau, så at han hadde dere på facebook (du og tore) og at dere hadde jobbet på Grid sammen. Kul fyr, samme med dama. Regner med å se de flere ganger ja! Vi kom godt overens!

Klem fra Ottawa!