tirsdag 22. juli 2008

Zimbabwe


Jeg må si jeg blir fascinert. Faktisk så fascinert at jeg må skrive en liten bloggpost om det. Zimbabwe altså. Hjemmet til en av de flotteste mennene i verden, Robert Mugabe. For en mann! For et land!

Det var vel sånn cirka i Januar at jeg leste en artikkel i FHM om Robert Mugabe og hans herredømme. Man kan vel nesten kalle det det. FHM gav meg et godt inntrykk av Mugabe og det var kanskje da fascinasjonen startet.

I dag ble det annonsert at "Reserve Bank of Zimbabwe Introduces Z$100bn Bank Note". Ja, det stemmer. 100 billion dollars! I norge kaller vi det vel for 100 milliarder dollar da med andre ord. For å få en US dollar må man ut med 34 749 797 812.59 Zimbabwiske(?) dollar...

Zimbabwiske dollar ble innført i 1980 og i følge wikipedia var den da verdt mer enn en US dollar! Nærmere bestemt 1.47 USD!

Zimbabwe har i år en offisiell estimert inflasjons rate på hele 9,030,000%. Ja, du leste riktig, 9 millioner prosent! Vi har lært et nytt ord; Hyperinflation.

Så hva får man da egentlig for 100 milliarder zimbabwiske dollar? Jo, det skal jeg fortelle deg! For 100 milliarder dollar får du to skiver brød! I tillegg har the central bank i Zimbabwe satt en uttaksgrense per dag per person på, ja nettopp, 100 milliarder zimbabwiske dollar:)

To skiver brød takk! Det blir 100 000 000 000 dollars, mister!
Lykke til videre Mugabe, dette klarer du nok å få til vettu!

Ingen kommentarer: